FICK DITT BARN TUGGA LUFT?
Uppdaterat: 18 jan. 2020
Fick ditt barn en torr småkaka eller tugga luft när de andra barnen fick en fluffig och saftig kanelbulle?
Fick inte ditt barn vara med de andra barnen för att det skulle bakas med vanligt mjöl?
Har ditt barn kommit hem och varit ledsen över att ha känt sig utanför, men inte velat visa något inför de andra?
Har du som förälder pratat med lärare/förskollärare och rektor men inte fått respons?
Jag skrev till DO och undrade över huruvida barnens situationer klassas som diskriminering eller ej. Har läst allt för många gånger i FB-forum att barn blivit särbehandlade på förskolor/skolor…och jag blir så ledsen varje gång…för det är barn det handlar om.…barn som finner sig i så mycket mer än de ska behöva.
Till er som jobbar på skolorna och som tänker på barnens bästa: Ni är guld värda som inte bara jobbar med barn, utan faktiskt även bryr er om dem! Det är allt för tydligt att inte alla gör….trots skollagen.
Se svaren från DO och rådgivning från SCUF nedan.
Vad du ska veta om du inte redan känner till det, är att glutenintolerans/celiaki räknas som 2% invaliditet.
Jag hoppas detta inlägg kan hjälpa dig som förälder till barn med glutenintolerans/celiaki.
Vi kan i alla fall hoppas på att det blir ett bättre år 2015!
Mail från DO
Hej Virginia,
Med diskriminering menas enligt diskrimineringslagen missgynnande som har samband med en diskrimineringsgrund. Det finns sju diskrimineringsgrunder varav funktionsnedsättning är en. Med funktionsnedsättning (som fram till årsskiftet kallas funktionshinder i lagen) avses varaktiga fysiska, psykiska eller begåvningsmässiga begränsningar av en persons funktionsförmåga som till följd av en skada eller sjukdom fanns vid födelsen, har uppstått därefter eller kan förväntas uppstå. Celiaki kan alltså vara en diskrimineringsgrund. Om någon missgynnas på grund av celiaki kan det i vissa fall vara fråga om diskriminering.
De nya reglerna, som gäller för händelser efter den 1 januari 2015, innebär att förbudet mot diskriminering utökas till att gälla bristande tillgänglighet. Med bristande tillgänglighet menas att en person med funktionsnedsättning missgynnas genom att en verksamhet inte vidtar skäliga tillgänglighetsåtgärder för att den personen ska komma i en jämförbar situation med personer utan denna funktionsnedsättning. För förskolan är utgångspunkten de krav som skollagen ställer på tillgänglighet. Exakt vilka situationer som kommer att omfattas av förbudet mot bristande tillgänglighet är dock svårt att säga på förhand, och det kommer att ta lite tid att pröva nya ärenden och konstatera var gränserna går för de nya bestämmelserna.
Med vänlig hälsning,
Carolina Stiwenius
Jurist
DO:s webbsida: Klicka här
Länk till Skollagen (2010:800). Se kap 6 ”Åtgärder mot kränkande behandling” Klicka här
Tillägg från DO: Bestämmelserna om tillgänglighet i diskrimineringslagen gäller bland annat för förskolor, grundskolor och övriga utbildningsformer som regleras i skollagen.
Mail från SCUF
Mitt råd till föräldrar och elever som uppmärksammat eller själva utsatts för liknande händelse är att ta kontakt med Skolinspektionen (http://www.skolinspektionen.se/sv/Anmalningar/) för att få rätt information om hur en kan gå vidare i ärendet. Skolinspektionen ansvarar bla. för att granska och hantera ärenden kring felbehandling i skolan. En kan även ta kontakt med ens närmsta lokala antidiskrimineringsbyrå (http://www.adbsverige.se) för råd och hjälp vid en eventuell diskrimineringsanmälan. Det är viktigt att dessa frågor tas på allvar och att skolan är lyhörd och skapar en inkluderande skolmiljö - för alla elever.
Allt gott!
Mvh,
Emelie Baiden, SCUF: kansli
Länk till Skolinspektionen Klicka här
Länk till Lokala antidiskrimineringsbyrån Klicka här